Keywords:
Training
Edu type:
Course or training
Location:
Utrecht
Education:
Bachelor (EQF 6)
Start date:
11/11/2025
Study Load:
24 hrs
Duration:
3 days
More information

Description:

  • Deze cursus stelt je in staat om de regie te houden op jonge aanwas in en rond school
  • Leer gesprekstechnieken bij (vermoedens van) crimineel gedrag
  • Je krijgt handvatten voor een preventieve aanpak en hoe je deze verankert in jouw veiligheidsbeleid
  • Je gaat naar huis met een stappenplan voor het implementeren van een ondersteuningsstructuur
  • Leer wat WEL mag bij informatie-uitwisseling en privacy met externe partners

1 op de 8 jongeren wordt benaderd door mensen uit het criminele circuit

  • Drugshandel of handel van snus in het fietsenhok
  • Oproep via social media voor vechtpartijen in de pauze
  • Ronselen op het toilet voor criminele klusjes
  • Pinpas uitlenen waarmee criminelen geld witwassen
  • Rivaliserende jeugdgroepen komen met messen op zak naar het schoolplein
  • Vuurwerkhandel in de school

Regie op jonge aanwas in en rond school

Wat in de wijk gebeurd heeft ook invloed op school. De school is een marktplaats voor criminelen. Voor de verkoop van soft- en harddrugs maar ook voor het werven van (kwetsbare) jongeren voor ‘kleine’ klusjes zoals het bewaren van een pakketje. Voor jongeren lijkt dit vaak ongevaarlijk. Maar eenmaal betrokken bij een klusje, worden jongeren langzaamaan in de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit gezogen. De verharding van de maatschappij zie je terug op school; heftige incidenten zoals vechtpartijen, messengeweld, bedreiging en agressie komen steeds vaker voor. Maar hoe waarborg je een schoolklimaat waar leerlingen en personeel veilig kunnen leren en werken? En hoe maak je docenten, medewerkers en leerlingen weerbaar?

 

Tijdens deze cursus leer je:

  • Wat je kunt doen wanneer straatgedrag de school binnenkomt
  • Een meldings- en ondersteuningsstructuur opzetten en implementeren
  • Gesprekstechnieken bij (vermoedens van) crimineel gedrag
  • Wie jouw samenwerkingspartners zijn en tot waar jouw verantwoordelijkheid gaat
  • Wat WEL mag bij informatie-uitwisseling en privacy met externe partners

Je gaat naar huis met:

  • Handvatten voor een preventieve aanpak en hoe je dit verankert in jouw veiligheidsbeleid
  • Beleid en handelingsprotocol omgaan met ongewenst gedrag van leerlingen
  • Stappenplan voor het implementeren van een ondersteuningsstructuur binnen jouw onderwijsinstelling
  • Praktische tips over informatie-uitwisseling met jouw externe partners