Keywords:
Education Market, ICT
Edu type:
Formal education
Location:
Multiple locations
Education:
MBO-2/VMBO-kader/VMBO-GL/VMBO-t (EQF 2)
Start date:
01/09/2022
Study Load:
3360 hrs
Duration:
2 years
More information

Description:

Zorg jij straks voor een goed werkend computernetwerk?

 

Wat doet een medewerker ICT Support?

De afdeling Sales krijgt vandaag nieuwe pc’s: desktops en laptops. Aan jou de taak om ze gebruiksklaar te maken. Eerst installeer je de juiste software, daarna zorg je voor aansluiting op het netwerk. Tot slot geef je de Sales-medewerkers een korte instructie, zodat ze meteen aan de slag kunnen. En als iemand daarna nog vragen heeft? Dan weten ze jou te vinden. Kom maar op!

 

Als medewerker ICT support zorg je ervoor dat alle netwerken, computers, printers en andere apparatuur goed werken. Ook word je ingeschakeld als er nieuwe apparatuur moet worden geïnstalleerd. En is er een storing? Dan weet jij precies hoe je onderdelen moet repareren of vervangen.

 

Daarnaast help je via de helddesk je collega’s met het oplossen van gebruiksproblemen. Juist dat contact met de gebruikers vind je leuk! Daarbij hou je je uiteraard netjes aan de regels, instructies en procedures. Die weet je bovendien goed uit te leggen als het nodig is. En ook de meer uitdagende problemen ga je niet uit de weg. Je zet er zelf je tanden in of je roept de hulp in van een collega. Op naar een oplossing!

 

Wat zijn je belangrijkste taken?

  • Je maakt apparatuur, systemen en applicaties gebruiksklaar.
  • Je onderhoudt hardware, software en verbindingen.
  • Je vervangt en repareert onderdelen van systemen en computers.
  • Je registreert incidenten en neemt ze in behandeling.
  • Je lost incidenten op of stuurt ze door naar een collega.

Hoe ziet de opleiding eruit?

De opleiding duurt twee jaar. Daarin krijg je les op school, maar je leert ook in de praktijk. Daarbij moet je denken aan praktijkopdrachten en een stage bij een erkend leerbedrijf in de regio.

 

In het eerste jaar leer je het beroep meteen goed kennen. Je ontdekt de basistheorie en leert veel over hardware en software. Daarnaast volg je een aantal algemene vakken, zoals Nederlands, Engels en rekenen.

 

In het tweede jaar ga je daar intensief mee verder. Je blijft je verdiepen in de wereld van ICT en focust op het verlenen van goede service. Ook maak je een keuze voor een beroepsspecifiek onderdeel (Vak en Beroep). Daar maak je uitgebreid kennis met een ICT-functie die jij interessant vindt.

In beide jaren loop je een aantal weken stage bij een bedrijf. Daar leer je het beroep natuurlijk perfect kennen!

 

Vakken

  • Nederlands
  • Engels
  • Rekenen
  • Burgerschap
  • Servicedesk

Praktijkervaring

  • Leerjaar 1: 20 weken stage
  • Leerjaar 2: 30 weken stage

Keuzedelen

Een mbo-opleiding bestaat niet alleen uit een basisdeel , maar ook uit één of meer keuzedelen. Daarmee kun je jouw vakmanschap verbreden of verdiepen. De keuzedelen beslaan in totaal 15% van de opleidingstijd. Daar doe je ook examen in.

 

De regio als klaslokaal

Écht iets leren … dat doe je in de praktijk. Daarom zien we de regio als jouw klaslokaal. Je voert je projecten dan ook uit bij bedrijven en instellingen in de regio. Daardoor sta je vanaf dag één met beide benen ‘in het vak’ en leer je de praktijk goed kennen. Maar we halen de praktijk ook naar binnen. Je krijgt bijvoorbeeld geregeld les van gastdocenten. Zij kennen de beroepen van nu én de toekomst namelijk als geen ander.

 

Onze nauwe samenwerking met het regionale bedrijfsleven levert jou veel op. Ons onderwijs sluit altijd perfect aan bij de beroepspraktijk in de directe omgeving. Ook belangrijk: na je opleiding vind je vaak meteen een baan. Niet ver weg, maar ‘gewoon’ bij een bedrijf of instelling om de hoek. Wel zo fijn, toch?

FaLang translation system by Faboba