Keywords:
Cyber, Education Market, ICT
Edu type:
Formal education
Location:
Tilburg
Education:
MBO-3 (EQF 3)
Start date:
01/09/2025
Study Load:
3360 hrs
Duration:
2 years
More information

Description:

Zijn IT-systemen, netwerken en websites helemaal jouw ding? Als afgestudeerde aan de opleiding mbo ICT Support Technician, beheer je computers en devices. Je repareert en installeert apparaten en legt netwerken aan. Dat doe je onder leiding van een senior ICT-medewerker. Je werkt voor verschillende bedrijven. Tijdens deze BOL ICT-opleiding leer je werken op een servicedesk, je leert hoe je storingen oplost en hoe je een IT-infrastructuur aan de praat houdt.

  • Je installeert computers en programma’s.
  • Je verricht servicedesk werkzaamheden.
  • Je ondersteunt de systeembeheerder en de gebruikers van het informatiesysteem.
  • Je verzorgt updates, back-ups, virusbeveiliging en beheert gegevens en bestanden.
  • Je adviseert bij aanschaf van nieuwe hardware, software en supplies.
  • Je beheert accounts.

Waar kun je gaan werken?

Je kunt gaan werken bij midden- en kleinbedrijven, ICT-bedrijven, ziekenhuizen, onderwijs, overheidsinstellingen. Kortom overal waar ICT gebruikt wordt.
 

Wat leer je?

Beroepsgerichte vakken 

  • hard- en software
  • besturingssystemen
  • netwerktechnologie
  • servicedesk
  • security
  • ICT-projecten

Algemene vakken

  • Nederlands
  • Engels
  • rekenen
  • burgerschap
  • sport

Vaardigheden

  • installeren van hard- en software, updates en uitbreidingen
  • aanpassen van hardware aan nieuwe situaties
  • beveiligen van het systeem door preventieve maatregelen te treffen
  • aanpassen van software aan het computersysteem
  • aansluiten van computers op een netwerk (incl. e-mail, printers, cd-rom, fax, enz.) en deze gebruiksklaar maken
  • beveiligen van software en zo nodig virussen verwijderen
  • verhelpen van storingen in hard- en software
  • instructie en ondersteuning bieden aan gebruikers
  • adviseren bij aanschaf van hard- en software
  • uitvoeren en onderhouden van back-up en herstelprocedures
  • onderhouden en beheren van gegevens en bestanden op lokaal niveau
  • communicatieve vaardigheden
  • registreren, oplossen en verwerken van incidentmeldingen